Birkebjergkirken får ny præst

Nana Holm Green ansættes fra midt i august

Efter 4 år med ulønnet præst i Birkebjergkirken, kan vi nu med glæde se frem til at ansætte Nana Holm Green som præst fra medio august.
Vi har lært Nana rigtig godt at kende og ser frem til et godt samarbejde om vores fælles vision:
Åben for Gud og mennesker.

Nana´s ansættelse fejres med en indsættelsesgudstjeneste søndag d. 25. august kl 10.30, hvor alle er velkommen til at hilse på Nana.
Ansættelsen i Birkebjergkirken er 60% og hun fortsætter sit virke som børne- og ungepræst i Osted på nedsat tid.

Nana er gift og har to voksne døtre.

I september kan Birkebjergkirken fejre 25 års jubilæum som kirke på Tommerupvej 4.
Nana har allerede spillet en aktiv rolle i planlægningen og vil medvirke i forskellige events gennem efteråret, som indledes med kirkens åbent hus lørdag d. 7. september kl 10-16.

Nana har en baggrund med flere facetter, bl.a. en uddannelsesbaggrund som både håndværker og akademiker – fra et svendebrev som typotekniker (før kaldet typograf) til kandidatgrad fra Københavns Universitet. Tiden på retorikstudiet har bl.a. budt på en studiepraktik hos Danske Kirkers Råd og specialeskrivning om Kierkegaards retorik i hans opbyggende taler.
 Hun har været børne- og ungepræst i Osted Frikirke siden 2015, inden da har hun bl.a. siddet med i Missionsforbundets børn- og Unges ledelse i mange år (2001-2017 – de sidste 6 år som formand for styrelsen) og i januar 2019 sluttede hun en 2-årig deltids- og projektansættelse i Det danske Missionsforbund.

Nana fortæller op sin brænd for menigheden og tjenesten præst:
“Arbejdet som præst ser jeg som at være en af mange bygningsarbejdere på Guds arbejde – hvad enten det er genopbygning af de små menneskelige eller organisatoriske bygninger, der er blevet slidt, er gået i stykker eller måske næsten ligger i ruiner. Så gælder det om at gå på opdagelse sammen og se hvad Gud arbejder med, genbruger eller skaber nyt – og bygge med på det.”

“Da jeg første gang besøgte kirken i november 2018, så blev jeg imponeret over det skønne kirkerum – og den gode stemning i menigheden. Det blev ikke mindre, da jeg igen talte i december – og der blev der tændt en glød for stedet her, som jeg hen over foråret oplevede blev en brand. Så måtte vi – menighedsrådet og jeg – jo finde ud af om vi skulle gå videre med en ansættelse. Hvilket menigheden heldigvis bakkede op om og besluttede i maj. Jeg glæder mig meget til at begynde min tjeneste sammen med menigheden her i Næstved. Vi begynder med i taknemmelighed at fejre kirkebygningens 25 års jubilæum – og det er ikke svært for mig at koble mig på den taknemlighed. Her er nogle skønne rammer for menighedslivets mange variationer.”

“Jeg synes det liv, der rører sig i Birkebjergkirken er spændende, og ser mulighed for at bygge med på det. Jeg er selv glad for at synge – rigtig gerne gospel – og har oplevet hvordan sang kan være med til at løfte humøret i perioder hvor livet kan opleves særligt hårdt. Korsang er lidt som en juicepresser, der kan gøre livets citroner til limonade.”
“Menighedens hyppige kunstudstillinger er fantastiske – og jeg er selv glad for at udtrykke mig visuelt. Der er et sprog og en tilgang til det indre igennem kunst og kreativitet, som jeg synes særligt frikirkerne kan blive bedre til at møde og inddrage. Her gør Birkebjergkirken det allerede ret godt.”

“Jeg glæder mig også til at lære lokalområdet bedre at kende – mest af alt menneskerne, men også de andre lokale kirker. Jeg håber, at vi sammen kan fortsætte med at gøre en forskel for mennesker, der har behov for en åben dør – eller … nu er Næstved jo en havneby, så hvis du har brug for en åben havn at søge ly i – hvad enten du bare lige skal hvile lidt, søge læ i et stormvejr eller have livet på værft. Eller du har lyst til at bygge med som værftsmedarbejder. Der er plads til det hele.”