Kunst i Birkebjergkirken

Birkebjergkirken har igennem snart 30 år nydt godt af skiftende kunstneres arbejder. Der er 4-6 udstillinger om året med primært lokale kunstnere – altså kunstnere fra Sydsjælland. Det er udstillinger med meget vekslende udtryk – primært værker, der kan hænge på væggene – alt fra silketryk, stofapplikationer over malerier, tegninger til fotografier.

I kirkesalen har vi også et par værker som indgår i salens indretning og rent praktisk i forbindelse med kirkehandlinger.

Dåbsfadet er lavet af en glaskunstner fra Fensmark, ligesom tekstilkunsten er lavet af en lokal teksttilformidler fra Næstved.

I september 2023 medvirkede Birkebjergkirken også som en del af Åbent Atelier Næstved, hvor en stor del af de kunstnere, som vi har haft glæde af gennem årene også udstiller. Åbent Atelier Næstved er en årligt tilbagevendende begivenhed med fællesudstilling i Kunstforeningen og derefter en rute, hvor alle interesserede kan besøge kunstnerne lørdag og søndag i den første weekend september.

Udstillingerne i Birkebjergkirken kan ses i kirkens åbningstider: Bl.a. søndage kl. 10.30 til ca. 12.30 (se kirkens program andet sted) og efter aftale med enten kirkens præst Nana Green (tlf. 30531755, e-mail: nana@birkebjergkirken.dk) eller Leo Hansen (tlf. 61690393), som begge gerne efter aftale åbner og fremviser udstillingerne – både i dag- og aftentimer.

Fernisering afholdes på førstnævnte dato kl. 12.00 – 13.30
Ferniseringerne begynder altid med en præsentation af kunstneren som, hvis de selv ønsker det, får ordet. Ofte bliver der også mulighed for at stille spørgsmål til værkerne og arbejdsmetoder. I udstillingsperioden er det som regel også muligt at købe værkerne.

Klik på kunstner eller billede for at se mere.

Kommende udstillinger: