Flittige hænder for nødhjælp

Hjælp til mission i Polen

En aktivitet for nødhjælp

Flittige hænder for nødhjælp mødes hver fredag kl. 9.30-11.30 i Birkebjergkirken.
Kontakt: Lissi Jørgensen – mobilnr. 24 48 16 19

Vi er en gruppe der mødes og strikker tøj, strømper og tæpper.

Derudover bidrager vi til at der køres nødhjælp til Østeuropa og har gjort det i mange år, mindst 35 år. I mange år har vi hjulpet i Litauen og Letland,hvor vi sendte biler på 90 kubikmeter med hjælp. vi måtte stoppe fordi vi ikke havde lagerplads længere. De sidste 3 år har vi kørt til Polen med bil med bil som kan laste omkring 1700 kg. Vi hjælper på forskellige hjem. Socialcentre har reoler med med forskellige ting, tøj, legetøj m.v., hvor folk kan komme og finde ting som de kan bruge. Vi samarbejder med frikirker som deler ud til fattige familier og til flygtninge fra Ukraine som ingenting har. Kirkerne prøver at hjælpe med at finde et sted de kan bo og med at finde arbejde. Kirkerne bliver også ringet op af mennesker og institutioner, som beder om hjælp. Arbejdet vokser hele tiden.
Vi har fået en fast chauffør som kommer fra Polen. Transporterne bliver betalt herfra.

“Flittige hænder” i Birkebjergkirken er engageret i dette hjælpearbejde. Fra Malan Weihe har vi fået følgende hilsen:

”Nåde være med jer og fred fra Gud og Herren Jesus Kristus. Jeg vil gerne fortælle jer om vores nødhjælp og det store arbejde, som “Flittige hænder” i jeres kirke gør i den forbindelse. Jeg er meget glad for, at vi er kommet i kontakt med dem. Det er nogle søde, flittige og kreative piger, som det er en fornøjelse at være sammen med. Jeg har mange gange sagt til Wagner, at det er rigtig godt at få alle de gode sager som de har strikket og syet. Det som også glæder en rigtig meget er at mærke al den kærlighed, glæde og begejstring som damerne lægger i det de gør.

Damerne samler også tøj
Jeg siger altid at vi er et team, uden hjælp fra andre kunne vi ikke gøre det vi gør. Jeg føler samhørighed med alle dem som er engageret i arbejdet. Vi har lært så mange skønne mennesker at kende igennem igennem nødhjælpsarbejdet.

Vi takker Gud for, at vi kan være med til at gøre en forskel for mennesker, som lever under fortvivlede forhold. Igen og igen hører vi, hvordan de mennesker, vi hjælper, ikke kan forstå, at nogen, som de slet ikke kender, har en sådan omsorg for dem.”
Kirkerne fortæller dem at det ikke er fordi de er specielt gode mennesker at de hjælper, men at der står i Bibelen at man skal vise kærlighed og hjælpe (Esajas bog kap. 58). Det vil de gerne høre mere om, så mange mennesker er kommet til tro gennem hjælpearbejdet. “Kommet til kongelig værdighed”. Alle bliver godt modtaget i menighederne og får kærlighed og omsorg.

Dig tilhører æren, Herre, ikke os. (fra Salme 115,1 i Det Gamle Testamente, Bibelen)

Alt hvad vi gør, gør vi for Jesus, ikke for at få ære fra mennesker.